Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak mě zprznil Vinnetou

Aneb raději jsem neměla ten román číst …

  Na dospívající dívku jsem mívala bizarní literární vkus. Přezíravě jsem pohrdla vším, co jen trochu zavánělo krajkou, princeznovskou korunkou a prvními polibky. Pravda, v době mé puberty ještě nebyl trh zaplaven romantickými trháky, kde je hlavním hrdinou melancholický upír s tubou gelu na vlasech. Kdyby bylo Stmívání publikováno o dvacet let dříve, vznikla by snad u mě patologická fixace na bledé muže s nedostatkem červených krvinek. Možná by se mi tak žilo lépe.

  Já však měla smůlu. Ve vývojovém období charakterizovaném sklonem nenasytně se vrhnout i na četbu návodu na přípravu pudinku či etikety na čisticím prostředku, se mi do rukou dostaly knihy Karla Maye. A já byla chycena, lapena, uchvácena a doživotně ztracena. Přiznám se, že jsem se zamilovala. Ne do Vinnetoua, ale do jeho pokrevního bratra Šárlího. Milovala jsem jeho germánský vzhled, dobré srdéčko a především ideály bratrství, mezilidské lásky a rasového pochopení.

  Chtěla jsem být jako on. Ne že bych toužila stát se zálesákem. K pobytu v přírodě jsem odjakživa měla velmi rezervovaný vztah. Rovněž jsem i ve své dětské mysli chápala, že moje budoucí pracovní kariéra se bude těžko odehrávat ve znamení střelby z opakovačky, lovu medvědů a útěků ze zajetí proradných Kijowů.

  Avšak myšlenka čistého přátelství až za hrob, studánkově průzračných citů k blízké osobě a vztahů založených na věrnosti, cti a nehynoucí loajalitě, se mi vryla hluboce do vědomí. Díky knihám Karla Maye jsem doživotně hendikepovaná touhou po přátelské náklonnosti, která by neznala hranic.

   Už mi není jedenáct. Místo napínavých příběhů z Divokého západu čtu knihy o výchově psů, koček a dětí. Místo koně Hatátitly máme firemní motorové vozidlo, místo pušky v rukou třímám vztekající se batole a místo grizzlyho na mě útočí brebentící předškolák. Prostě jsem dospělá. Velká holka.

   Ale pořád od svých kamarádů čekám, že vezmou nůž, naříznou si zápěstí a spojí svou krev s mou. Že mi budou krýt záda, až budu kličkovat před kulkami nepřítele. Že mě utěší, až budu raněná. Že budou strážit má tajemství a na oplátku se mi svěřovat se vším, co jim běží hlavou.

   Přátelé občas vezmou nůž. Zabodnou mi ho mezi lopatky. Krve je u toho spousta, ale rány mi pak nikdo neošetří. Nanejvýš se mi dostane dobře míněné připomínky, že tak to v životě chodí.

  Asi je to tím, že nejsem Old Shatterhand. A Vinnetouů je zoufale málo.

  Ale já se nedokážu vzdát. Stále čekám s nabídkou pokrevního sesterství. Ušlechtilý Apač mi totiž změnil život. 

  Zdá se, že nadobro …

Autor: Gabriela Chrastilová | čtvrtek 2.4.2009 22:55 | karma článku: 34,88 | přečteno: 6626x
  • Další články autora

Gabriela Chrastilová

Být jako vakovlk

Onehda jsem zase u dopolední kávy (která je součástí složitého procesu ranní resuscitace) pročítala články na netu (byly doby, kdy jsem se oživovala četbou beletrie, ale od té doby, co mám děti, mi pomřelo značné množství mozkových buněk a moje záliby se poněkud zjednodušily). A narazila jsem na jeden poměrně zajímavý o vymřelých živočišných druzích (chudáci, co dopadli stejně jako ty moje neurony).

28.8.2011 v 8:00 | Karma: 14,29 | Přečteno: 1741x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Hlavně přirozeně

Poměrně často se setkávám názorem, že takzvaný „přirozený porod“ (a jeho ještě o mnoho zvrhlejší a nebezpečnější mutace domácí porod) je jakýmsi voláním po návratu do časů dávno minulých, že je aktivitou, která v moderní společnosti nemá své místo, a že je to prostě úplná pitomost chtít se vrátit do časů našich bab a prabáb, odkázaných při slehnutí toliko na pomoc bab (porodních).

17.8.2011 v 16:44 | Karma: 13,74 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak se budu jmenovat?

Je tomu již třiatřicet let, co moje máti vybírala jméno pro svoje očekávané dítě. Rodinná historka traduje, že maminka byla celé těhotenství přesvědčená, že pod srdcem nosí miminko mužského pohlaví. A tak se i její myšlenky točily kolem jmen pro chlapce. Měla jsem být Ondřej nebo Filip. Maminka byla natolik soustředěná na očekávaného syna, že z hlavy úplně vytěsnila jinou možnost, tedy že by se jí narodila holčička.

16.8.2011 v 19:25 | Karma: 15,90 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak jsem se (ne)stala spisovatelkou

Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte. Pijte, co hrdlo ráčí. (Stehen King, O psaní).

6.7.2010 v 19:30 | Karma: 14,55 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Pět metrů krásy

Jsem nepoučitelná. Sotva jsem se zbavila šátku na nošení dětí a spolu i s ním nutnosti šktrit se na pruhu látky, začala jsem koketovat s myšlenkou na další zavinování do pruhu textilie.

16.3.2010 v 13:30 | Karma: 24,54 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Při přestřelce s hledaným mužem v USA zemřeli čtyři policisté

30. dubna 2024  7:02,  aktualizováno  9:08

Životy čtyř policistů si vyžádala přestřelka s hledaným mužem, která se odehrála v pondělí v...

Univerzita začala s podmínečným vylučováním studentů, kteří neukončili protesty

30. dubna 2024  8:35

Kolumbijská univerzita v New York City začala s podmíněným vylučováním studentů, kteří do...

Vedení TOP 09 jedná o ministrovi. Dorazil Tuleja, pozice ve vládě ho zajímá

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  8:04

Vedení TOP 09 rozhoduje o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Helenu...

V Kaprunu zemřel šestašedesátiletý Čech. Na sjezdovce se srazil s dalším lyžařem

30. dubna 2024  6:45

Při lyžování v rakouském horském středisku Kaprun zahynul v pondělí 66letý Čech. Nepřežil čelní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2722x
Matka, manželka, kynoložka, kočkomilka, buddhistka, sympatizantka normálního porodu, sáríholička, nadšená divačka bollywoodské kinematografie. Autorka knih pro maminky (Agáta a já, Eroika 2008) i pro ostatní lidi a ne-lidi (Smrtí život začíná, Jota 2010). Spoluautorka knihy Bonding - porodní radost (DharmaGaia, 2011).
Publikuji i články pro časopisy (Máma a já, Děti a my) a zahlcuji Síť.
Více čtení o mně a ode mě na www.gaurichrastilova.cz