Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pohádky s příchutí exotického koření

Rozhodně to nebyla láska na první pohled. Při našem prvním setkání mě na několik dalších let odradil. Byl afektovaný, vyjadřoval se ve stokrát omletých frázích. Iritoval mě svou zálibou v jasných barvách. V tom, jak sebevědomě kombinoval oranžovou s růžovou.

Měla jsem ho za laciného citového vyděrače.
Vzbuzoval ve mně odpor.
Na dlouhou dobu jsem ho zavrhla. Usoudila jsem, že mám raději střídmější typy. Nenápadné a hlubokomyslné. Takové, které raději naznačují, než aby svoje emoce servírovaly na stříbrném tácu a lásku vyznávaly tancem a zpěvem serenád.
Pak se něco změnilo.
Já jsem se změnila.
Cynismus mě začal nudit.
Hluboké myšlenky byly příliš hluboko na to, abych je měla chuť vytahovat na povrch.
Černá barva už nebyla in.
Pokorně jsem se k němu vrátila. K Bollywoodu. Indické továrně na sny.
Zprvu mě polévaly horké vlny rozpaků. Všeho bylo poněkud příliš. Příliš lásky, příliš smíchu a příliš slzí. Ale když jsem překonala první návaly studu a přestalo mi vadit klasické bollywoodské přehrávání, zjistila jsem, že taji jak sněhová vločka na rozpálených kamnech.
Mělo to něco do sebe.
To něco, co jsem si kdysi zvykla hledat v pohádkách. Dokud jsem byla malá holka. Pravda, už jsem docela velká holka. Mám vlastní potomky, kteří si formují duše svými oblíbenými příběhy. Jsem už dospělá, ale dětská touha po souboji dobra a zla, touha po dobrých koncích a spravedlnosti, jež vždy najde naplnění, mě neopustila.
Našla jsem svoje pohádky. Barevné, hlučné, ztřeštěné, bláznivé, uplakané, srdceryvné a neskonale dojemné. Pohybují se na hranici vkusu a krůček po krůčku mě nutí dívat se na svět novým pohledem.
Nebudu tu nikoho přesvědčovat o kvalitě či nekvalitě indické filmové produkce. Nejsem žádný filmový znalec. Řídím se pouze svým subjektivním vkusem a svými city.
Bolly-pohádky jsou pro mě jako kalorický zákusek po dobrém obědě. Moje hezká chvilka uprostřed dne (nu, chvilka... s jejich velkorysou stopáží zřejmě nelze mluvit o pouhé chvilce). Moje růžová bublina, kam se schovám, když potřebuju věřit, že svět je dobrý a láska vítězí nad nenávistí. Sladká iluze, která ve mně probouzí touhu zavinout se do hedvábného sárí, nasadit si na zápěstí a kotníky chřestící náramky, ozdobit si ruce hennou a protančit svými každodenními povinnostmi.
Můžeme se smát sladkobolné naivitě, kterou tyhle filmy obvykle přetékají. Můžeme si povýšeně utahovat z jejich odtrženosti od reality.
Anebo můžeme začít znovu věřit na pohádky. Smát se a plakat a dovolit si být znovu dítětem.
Je to jako s láskou. Přijde, když jste připravení. Přijde, když se jí otevřete. Já to zkusila. A úžasně si to užívám.


 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=pBR7cFr8-TI

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Gabriela Chrastilová | úterý 3.11.2009 13:14 | karma článku: 12,88 | přečteno: 2026x
  • Další články autora

Gabriela Chrastilová

Být jako vakovlk

Onehda jsem zase u dopolední kávy (která je součástí složitého procesu ranní resuscitace) pročítala články na netu (byly doby, kdy jsem se oživovala četbou beletrie, ale od té doby, co mám děti, mi pomřelo značné množství mozkových buněk a moje záliby se poněkud zjednodušily). A narazila jsem na jeden poměrně zajímavý o vymřelých živočišných druzích (chudáci, co dopadli stejně jako ty moje neurony).

28.8.2011 v 8:00 | Karma: 14,29 | Přečteno: 1741x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Hlavně přirozeně

Poměrně často se setkávám názorem, že takzvaný „přirozený porod“ (a jeho ještě o mnoho zvrhlejší a nebezpečnější mutace domácí porod) je jakýmsi voláním po návratu do časů dávno minulých, že je aktivitou, která v moderní společnosti nemá své místo, a že je to prostě úplná pitomost chtít se vrátit do časů našich bab a prabáb, odkázaných při slehnutí toliko na pomoc bab (porodních).

17.8.2011 v 16:44 | Karma: 13,74 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak se budu jmenovat?

Je tomu již třiatřicet let, co moje máti vybírala jméno pro svoje očekávané dítě. Rodinná historka traduje, že maminka byla celé těhotenství přesvědčená, že pod srdcem nosí miminko mužského pohlaví. A tak se i její myšlenky točily kolem jmen pro chlapce. Měla jsem být Ondřej nebo Filip. Maminka byla natolik soustředěná na očekávaného syna, že z hlavy úplně vytěsnila jinou možnost, tedy že by se jí narodila holčička.

16.8.2011 v 19:25 | Karma: 15,90 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak jsem se (ne)stala spisovatelkou

Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte. Pijte, co hrdlo ráčí. (Stehen King, O psaní).

6.7.2010 v 19:30 | Karma: 14,55 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Pět metrů krásy

Jsem nepoučitelná. Sotva jsem se zbavila šátku na nošení dětí a spolu i s ním nutnosti šktrit se na pruhu látky, začala jsem koketovat s myšlenkou na další zavinování do pruhu textilie.

16.3.2010 v 13:30 | Karma: 24,54 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  13:07

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Vlak usmrtil ženu, stres u jedné z cestujících vyvolal epileptický záchvat

6. května 2024,  aktualizováno  12:55

V Holýšově na Plzeňsku srazil ráno vlak ženu, lékař jí už nedokázal pomoci. V péči záchranářů navíc...

Izrael chystá úder, evakuuje Rafáh. Hamás odmítá příměří, uvedl ministr

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  12:42

Izraelská armáda v pondělí ráno zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2722x
Matka, manželka, kynoložka, kočkomilka, buddhistka, sympatizantka normálního porodu, sáríholička, nadšená divačka bollywoodské kinematografie. Autorka knih pro maminky (Agáta a já, Eroika 2008) i pro ostatní lidi a ne-lidi (Smrtí život začíná, Jota 2010). Spoluautorka knihy Bonding - porodní radost (DharmaGaia, 2011).
Publikuji i články pro časopisy (Máma a já, Děti a my) a zahlcuji Síť.
Více čtení o mně a ode mě na www.gaurichrastilova.cz