Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co budu dělat, až moje prsa budou zase jen moje?

Dosud jsem se nepovažovala za matku, pro kterou je prolaktin oblíbenou drogou. Kojila jsem obě dcery spíše z praktických důvodů. Mateřské mléko je vždycky po ruce, má tu správnou teplotu i chuť. Navíc je šité konzumentovi přímo na míru, má optimální složení a celkově je to ideální strava navržená přímo Matkou přírodou.

Často jsem slýchala dojemné historky, kterak je kojící matka katapultována při výživě svého potomka do nebeských výšin blaha, kterak při ocucávání bradavky dětskými ústy zažívá téměř mystický pocit splynutí duší s miminkem, nebo jak si matka s kojencem při aktu krmení hledí láskyplně z oka do oka a prohlubují vzájemné citové pouto.
Nikdy jsem nic podobného nezažila. Kojení mě nestimulovalo emočně ani eroticky. Neprožívala jsem žádné stavy nadpozemského vytržení. Brala jsem to tak, jako když hladovému strávníkovi naservírujete guláš se šesti a pak si užíváte pohledu na to, jak se cpe, až má boule za ušima. Pomlaskávající dítko zavěšené na mých druhotných pohlavních znacích pro mě bylo uspokojujícím znamením, že jsem „dobře navařila".
Prvorozenou jsem kojila dva roky. Konec mléčné stravy přišel vcelku přirozeně, v době odstavení první dcery jsem už tři měsíce nosila v břiše dceru číslo dvě, a té první prostě mléko s exotickou příchutí těhotenských hormonů přestalo chutnat.
Teď je všechno jinak. Věci se mění. Poprvé po mnoha a mnoha letech nejsem těhotná ani neplánuji otěhotnět. Druhorozené je půldruhého roku a já mám všechny logické a racionální důvody, proč ji odstavit od přísunu mateřského mléka. Ubývá mi zubů. A naopak, přibývá mi šedin. Cítím, jak moje kosti křehnou a klouby tuhnou. Mám abstinenční příznaky na mátový čaj, tvrdý alkohol a zakouřené prostředí.
Dcera už se skoro nekojí. A když už se kojí, tak místo toho, aby sála, kouše mě a sadisticky se směje, když sykám bolestí.
Je čas to utnout. Chápu to. Nedá se nic dělat. Proč ale sentimentálně slzím, když vidím fotku miminka u prsu? Proč hladím druhorozenou po hlavě a štkám žalem, že mi tak rychle vyrostla? Proč si v zrcadle prohlížím svoje ňadra a místo kůže, svalů a tuku vidím dvě lahve s mlékem?
Už si ani nepamatuji, jaké to je. Nebýt těhotná nebo kojící. Cítím, že je čas začít novou etapu, kdy moje tělo bude zase jenom moje. A děsí mě to. Kdo budu? Co budu dělat? Co si jenom počnu se svou nově nabytou nezávislostí? Čím budu pro děti výjimečná, když pro ně nebudu moci udělat něco zvláštního? Utřít zadnici a nudli jim může kde kdo, zajistit pevné zdraví přísunem hodnotného mateřského mléka jsem mohla jenom já.
Asi jsem masochista. Stýská se mi po násilném buzení ze spánku, po zacházení s bradavkami, které by se hodilo do SM salonu, po smutném pomrkávání do lednice s chlazeným bílým vínem...
Nakonec to zvládnu. Trochu si pobrečím, polituji se a půjdu dál.
Smířím se s tím, že děti rostou.
A začnu se připravovat na to, že bude hůř.
Že jednou odejdou a já nebudu mít zpátky jen svoje prsa, ale i svůj život.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Gabriela Chrastilová | pondělí 24.8.2009 11:11 | karma článku: 32,55 | přečteno: 3317x
  • Další články autora

Gabriela Chrastilová

Být jako vakovlk

Onehda jsem zase u dopolední kávy (která je součástí složitého procesu ranní resuscitace) pročítala články na netu (byly doby, kdy jsem se oživovala četbou beletrie, ale od té doby, co mám děti, mi pomřelo značné množství mozkových buněk a moje záliby se poněkud zjednodušily). A narazila jsem na jeden poměrně zajímavý o vymřelých živočišných druzích (chudáci, co dopadli stejně jako ty moje neurony).

28.8.2011 v 8:00 | Karma: 14,29 | Přečteno: 1741x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Hlavně přirozeně

Poměrně často se setkávám názorem, že takzvaný „přirozený porod“ (a jeho ještě o mnoho zvrhlejší a nebezpečnější mutace domácí porod) je jakýmsi voláním po návratu do časů dávno minulých, že je aktivitou, která v moderní společnosti nemá své místo, a že je to prostě úplná pitomost chtít se vrátit do časů našich bab a prabáb, odkázaných při slehnutí toliko na pomoc bab (porodních).

17.8.2011 v 16:44 | Karma: 13,74 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak se budu jmenovat?

Je tomu již třiatřicet let, co moje máti vybírala jméno pro svoje očekávané dítě. Rodinná historka traduje, že maminka byla celé těhotenství přesvědčená, že pod srdcem nosí miminko mužského pohlaví. A tak se i její myšlenky točily kolem jmen pro chlapce. Měla jsem být Ondřej nebo Filip. Maminka byla natolik soustředěná na očekávaného syna, že z hlavy úplně vytěsnila jinou možnost, tedy že by se jí narodila holčička.

16.8.2011 v 19:25 | Karma: 15,90 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak jsem se (ne)stala spisovatelkou

Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte. Pijte, co hrdlo ráčí. (Stehen King, O psaní).

6.7.2010 v 19:30 | Karma: 14,55 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Pět metrů krásy

Jsem nepoučitelná. Sotva jsem se zbavila šátku na nošení dětí a spolu i s ním nutnosti šktrit se na pruhu látky, začala jsem koketovat s myšlenkou na další zavinování do pruhu textilie.

16.3.2010 v 13:30 | Karma: 24,54 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Severní Makedonie zvolila novou prezidentku. Předchůdce uznal porážku

8. května 2024  22:19,  aktualizováno  22:35

Severomakedonský prezident Stevo Pendarovski uznal porážku ve středečním druhém kole prezidentských...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu

8. května 2024  10:51,  aktualizováno  20:49

Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...

Plat 200 tisíc čistého, k tomu tučné náhrady. Co čeká na nové europoslance

8. května 2024

Premium Poslední měsíc zbývá do voleb do Evropského parlamentu. A českých 675 kandidátů, kteří usilují o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2722x
Matka, manželka, kynoložka, kočkomilka, buddhistka, sympatizantka normálního porodu, sáríholička, nadšená divačka bollywoodské kinematografie. Autorka knih pro maminky (Agáta a já, Eroika 2008) i pro ostatní lidi a ne-lidi (Smrtí život začíná, Jota 2010). Spoluautorka knihy Bonding - porodní radost (DharmaGaia, 2011).
Publikuji i články pro časopisy (Máma a já, Děti a my) a zahlcuji Síť.
Více čtení o mně a ode mě na www.gaurichrastilova.cz