Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O kočkách a mateřské lásce

Budeme mít kotě. Nebude to náš první a jak nás znám ani náš poslední přírůstek do smečky zvířat, s nimiž sdílíme domácnost. Přesto zažíváme něco nového. Na rozdíl do našich stávajících chlupatých kamarádek, mourovatý kocourek s bílými ponožkami se narodil kočce mojí kamarádky. A díky tomu se můžu těšit s kočičím miminem už od chvíle, co ještě nevypadalo jako komická miniatura kočkovité šelmy, ale spíše jako mrňavá nanicovatá modrooká myš.

Chodím na návštěvu ke kamarádce (po pravdě, kdybych si nepřišla vlezle, trávila bych tam každé odpoledne) a cituplně se dojímám nad drobným pruhovanými tělíčkem, vzdychám nad rozkošnými růžovými oušky a obdivuji malé nožíky drápků vykukující ze sametových tlapek. Koček už jsem viděla spoustu. Hezkých i těch, co by žádnou soutěž krásy nevyhrály. Inteligentních i těch, co popíraly obvyklá tvrzení o nadprůměrné chytrosti svého druhu. Mazlivých i takových, které byly připraveny uhryznout ruku, co jim podává šunku (mimochodem, jeden takový netýkavý exemplář máme doma). Přesto je setkávání s „naším" kocourkem něco výjimečného. Můžu pozorovat jeho miminkovské i batolecí období. Všímat si, jak roste, jak se učí a poznává svět.
Užívám si to. Vždyť mým nejoblíbenějším pořadem býval dokumentární cyklus „Život v přírodě".
Líbí se mi, jak se ke koťatům chová jejich máma. Cítím k ní sympatie. Stejně jako já má po porodu dvou ratolestí vytahaný podbřišek a nalité mléčné žlázy. Pozoruje svoje ratolesti bdělým okem, ale zasahuje jen tehdy, když jim hrozí nějaká újma. To mě oslovuje. Kočka sice nečetla knihu Koncept kontinua, ale její principy ovládá skvěle.
Nejvíc se mi na mámě kočce líbí to, jak věci, které já složitě řeším, ke kterým dospívám obtížně, bolestivě a po mnoha mateřských prohrách, zvládá ona i bez příruček o výchově.
Nepřemýšlí nad tím, zda je dobrá matka, neřeší, jak jí koťata změní život, netrápí se, jestli se ještě bude líbit kocourům a zda při lovu myší bude stejně obratná jako bývala coby bezdětná štíhlá a pružná krasavice. Prostě je. Teď a tady.
Viděla jsem, jak se koťata hladově vrhla mámě na struky. Podvědomě jsem u toho pohledu sykala bolestí, vím, co to je, když se k bradavkám přicucne ozubená tlamka (ostatně, abych to nevěděla, kojím osmnáctiměsíční dítě). Kočka držela, mhouřila oči a tvářila se vyrovnaně a snad i důstojně. Předla.
Dívala jsem se na ni a záviděla jsem jí, že si neblbne hlavu články z Betynky a televizními reklamami, kde jsou všichni tak šťastní, až vám z toho hystericky cuká oko.
Mateřská láska je totiž jednoduchá. Kočky to věděly vždycky. Jen my lidi si to zbytečně komplikujeme.

Autor: Gabriela Chrastilová | pondělí 10.8.2009 17:45 | karma článku: 25,17 | přečteno: 1972x
  • Další články autora

Gabriela Chrastilová

Být jako vakovlk

Onehda jsem zase u dopolední kávy (která je součástí složitého procesu ranní resuscitace) pročítala články na netu (byly doby, kdy jsem se oživovala četbou beletrie, ale od té doby, co mám děti, mi pomřelo značné množství mozkových buněk a moje záliby se poněkud zjednodušily). A narazila jsem na jeden poměrně zajímavý o vymřelých živočišných druzích (chudáci, co dopadli stejně jako ty moje neurony).

28.8.2011 v 8:00 | Karma: 14,29 | Přečteno: 1741x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Hlavně přirozeně

Poměrně často se setkávám názorem, že takzvaný „přirozený porod“ (a jeho ještě o mnoho zvrhlejší a nebezpečnější mutace domácí porod) je jakýmsi voláním po návratu do časů dávno minulých, že je aktivitou, která v moderní společnosti nemá své místo, a že je to prostě úplná pitomost chtít se vrátit do časů našich bab a prabáb, odkázaných při slehnutí toliko na pomoc bab (porodních).

17.8.2011 v 16:44 | Karma: 13,74 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak se budu jmenovat?

Je tomu již třiatřicet let, co moje máti vybírala jméno pro svoje očekávané dítě. Rodinná historka traduje, že maminka byla celé těhotenství přesvědčená, že pod srdcem nosí miminko mužského pohlaví. A tak se i její myšlenky točily kolem jmen pro chlapce. Měla jsem být Ondřej nebo Filip. Maminka byla natolik soustředěná na očekávaného syna, že z hlavy úplně vytěsnila jinou možnost, tedy že by se jí narodila holčička.

16.8.2011 v 19:25 | Karma: 15,90 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Jak jsem se (ne)stala spisovatelkou

Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte. Pijte, co hrdlo ráčí. (Stehen King, O psaní).

6.7.2010 v 19:30 | Karma: 14,55 | Přečteno: 1627x | Diskuse| Ostatní

Gabriela Chrastilová

Pět metrů krásy

Jsem nepoučitelná. Sotva jsem se zbavila šátku na nošení dětí a spolu i s ním nutnosti šktrit se na pruhu látky, začala jsem koketovat s myšlenkou na další zavinování do pruhu textilie.

16.3.2010 v 13:30 | Karma: 24,54 | Přečteno: 2657x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2722x
Matka, manželka, kynoložka, kočkomilka, buddhistka, sympatizantka normálního porodu, sáríholička, nadšená divačka bollywoodské kinematografie. Autorka knih pro maminky (Agáta a já, Eroika 2008) i pro ostatní lidi a ne-lidi (Smrtí život začíná, Jota 2010). Spoluautorka knihy Bonding - porodní radost (DharmaGaia, 2011).
Publikuji i články pro časopisy (Máma a já, Děti a my) a zahlcuji Síť.
Více čtení o mně a ode mě na www.gaurichrastilova.cz